pexels-anna-tarazevich-6136088.jpg

Panik bozukluk, nefes almada güçlük, baş dönmesi, çarpıntı, titreme, ölüm korkusu, çıldırma korkusu gibi belirtilerin ön planda bulunduğu, bu atakların yineleyici ve beklenmedik planda ortaya çıktığı bir psikiyatrik hastalıktır. Panik ataklara daha sonrasında beklenti kaygısı ve kaçınma davranışı eşlik etmeye başlayabilir. Kişi panik atakların ne zaman ve nerede geleceğini öngöremediği için yaşam alanını kısıtlamaya başlayabilir.  Kaçınma davranışının oluşması ve yerleşmesi de işlevsellik kaybının artışına yol açar.

Panik bozukluk kadınlarda erkeklerden daha sık görülmektedir. Aynı zamanda kadınlarda daha fazla yeti yitimine yol açmaktadır.  Hemen her yaşta başlayabilmekle birlikte ortalama başlangıç yaşı 25 olarak belirtilmektedir.

Panik ataklar bedensel belirtilerle birlikte şiddetli huzursuzluk ve kaygı halinin eşlik ettiği, yaklaşık 10 dakika sürede pik noktasına ulaşıp, sonrasında çözülmeye başlayan bir hâldir. Panik atak yaşayanlar genellikle kalp krizi geçirdikleri, felç geçirdikleri düşüncesi ya da ölüm korkusu nedeniyle bedensel hastalıklarının çözümü amacıyla sıklıkla acil servise ve diğer branşlara muayene olurlar (kardiyoloji vs.). Ancak belirtilerin tıbbi bir hastalıkla açıklanamaması nedeniyle psikiyatriste yönlendirilirler.

Panik atak geçirdim, panik bozukluk hastası mıyım?

İzole panik ataklar toplumda daha sık görülmektedir. Panik atak yaşanması sizi panik atak hastası yapmaz. Ancak bu atakların süreğenleşmesi, kaçınma davranışlarının ortaya çıkması (atak gelecek endişesiyle yapılan sınırlamalar) ve ataklar arasında gelecek ataklara dair kaygının ortaya çıkması panik bozukluğunuz olduğunu gösterebilir.

Panik ataklarım var, ne yapmalıyım?

Panik ataklarınız sırasında ortaya çıkan belirtilerinizle uyumlu olarak bir doktorla görüşüp (Kardiyolog, nörolog vs.) tıbbi açıdan bir zorluk yaşamadığınızı öğrendikten sonra ruhsal yardım için psikiyatristinizle görüşmelisiniz. Panik bozukluk tanısı aldıysanız artık bunun bir kalp krizi ya da felç gibi hayatı tehdit eden bir hastalık olmadığını biliyorsunuz. Son derecede sıkıntılı bir yaşantı olmasına rağmen iyi haber panik atak halinde acil bir müdahaleye ihtiyacınızın olmayışıdır. Genellikle 10 dakika içinde pik noktasına ulaşır ve 30 dakika içinde çözümlenir. Kısa vadede etkili görünen birçok şey (acil servise gitmek, hızlı etkili kaygı gidericiler kullanmak gibi) uzun vadede atakların süreğenleşmesine yol açabilir.

Panik bozukluk nasıl tedavi ediliyor?

Panik bozukluğun şiddetine göre ilaç ve terapi yöntemleri tedavide kullanılıyor. Bazı vakalarda sadece terapi yeterliyken bazen ilaç tedavisi terapi sürecine eklenebiliyor. İlaç tedavilerinde de genellikle antidepresan grubu ilaçlar kullanılıyor.